Τα στοιχεία της ετήσιας αναφοράς του TÜV Nutzfahrzeug-Report 2025 φέρνουν στο φως μια ανησυχητική εικόνα: σχεδόν 1 στα 5 φορτηγά στη Γερμανία αποτυγχάνει να περάσει τον τεχνικό έλεγχο λόγω σοβαρών ή επικίνδυνων βλαβών.
Το ποσοστό φτάνει το 20,4%, με τα βαρέα φορτηγά άνω των 18 τόνων να ξεπερνούν για πρώτη φορά τα ελαφρύτερα οχήματα σε προβλήματα, φτάνοντας το 22%.
Τα συχνότερα ελαττώματα αφορούν φωτισμό, διαρροές λαδιών και φθαρμένες αναρτήσεις. Οι βλάβες αυξάνονται δραματικά με την ηλικία: σε φορτηγά δεκαετίας, τα ποσοστά προβλημάτων φωτισμού αγγίζουν το 12,2%, των διαρροών το 7,6% και των αναρτήσεων το 5,3%, όταν σε οχήματα μόλις ενός έτους είναι σχεδόν αμελητέα.
Όπως τονίζει ο γενικός διευθυντής του TÜV-Verband, Dr. Joachim Bühler, «ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε δει τόσο μεγάλη αύξηση στη συχνότητα σοβαρών βλαβών – τα βαρέα φορτηγά εξελίσσονται σε νέα προβληματική κατηγορία».
Ο γερμανικός στόλος αριθμεί σήμερα 3,83 εκατ. οχήματα με μέση ηλικία τα 8,7 έτη. Η χαμηλή διάθεση για επενδύσεις καθυστερεί την ανανέωση, αυξάνοντας το κόστος συντήρησης και περιορίζοντας την πορεία προς την πράσινη μετάβαση. Μόλις το 3,5% του στόλου κινείται με εναλλακτικά καύσιμα, ενώ ακόμη και στις νέες ταξινομήσεις το ποσοστό περιορίζεται στο 9,6%.
Η εικόνα στην Ελλάδα είναι ακόμη πιο δύσκολη: ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών ξεπερνά τα 20 χρόνια, με αρκετά οχήματα να κυκλοφορούν ακόμη και μετά από 30ετία. Οι περισσότερες μεταβιβάσεις αφορούν εισαγόμενα μεταχειρισμένα, ενώ η ανανεωτική δυναμική παραμένει σχεδόν μηδενική, λόγω κόστους και ελάχιστης κρατικής στήριξης.
Το αποτέλεσμα; Κίνδυνοι για την οδική ασφάλεια, αυξημένοι ρύποι και υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Με τις υποδομές για ηλεκτρικά βαρέα οχήματα να είναι ουσιαστικά ανύπαρκτες, η ανάγκη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική ανανέωσης στόλου είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
Το μήνυμα είναι σαφές: χωρίς αποφασιστικές κινήσεις, οι ελληνικοί δρόμοι θα συνεχίσουν να φιλοξενούν έναν στόλο πεπαλαιωμένο, επικίνδυνο και περιβαλλοντικά επιβαρυντικό.
