To colpo grosso του άμεσου μέλλοντος στους συμβατικούς κινητήρες δεν θα είναι κάποιο high tech σύστημα αλλά ένα καθαρά μηχανικό, που θα έχει σχέση με τη μεταβλητή συμπίεση. Μάλιστα σχετική πατέντα κατατέθηκε από την Porsche –μαζί με την Hilite International, που κατασκευάζει συστήματα μεταβλητού χρονισμού VVT- η οποία αναζητά τρόπους προκειμένου οι turbo κινητήρες της να λειτουργούν με πιο χαμηλή σχέση συμπίεσης σε συνθήκες περιορισμένου φορτίου, χωρίς παραχωρήσεις από πλευράς απόδοσης
Η ιδέα των Porsche και Hilite, όπως φαίνεται και στα σχέδια, βασίζεται στην ρύθμιση του μήκους της μπιέλας, καθώς υπάρχουν δύο βραχίονες η υδραυλική κίνηση των οποίων μεταβάλλει το ύψος του εμβόλου που προσδένεται στο πάνω μέρος. Από το διάγραμμα φαίνεται πως μάλλον δεν έχουμε να κάνουμε με μία μεταβλητή ρύθμιση, αλλά για μία περίπτωση δύο θέσεων (high/ low).
Όταν το αυτοκίνητο ξεκινά, το πιστόνι βρίσκεται στην άνω θέση (high) για καλύτερη απόδοση με αυξημένη συμπίεση -ουσιαστικά ο θάλαμος καύσης μικραίνει. Όταν το turbo αρχίζει να στέλνει αέρα στους κυλίνδρους το πιστόνι πέφτει στην κάτω θέση (low), ώστε να μειωθεί η σχέση συμπίεσης και ο στροβιλοσυμπιεστής να μπορεί να στείλει περισσότερο αέρα δίχως παρενέργειες, δηλαδή πειράκια (knock).
Τα παραπάνω μπορεί να ακούγονται απλά, αλλά το να εφαρμοστούν στην πράξη και με αξιοπιστία είναι άλλου παπά ευαγγέλιο. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που μέχρις στιγμής δεν υπάρχει κινητήρας VCR παραγωγής.
Γιάννης Σκουφής
