Στην Ιταλία, ένα εμβληματικό έργο περνά από τη θεωρία στην πράξη: η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, που θα ενώνει τη Σικελία με την Καλαβρία μέσω του στενού της Μεσίνα, παίρνει πλέον τον δρόμο της υλοποίησης.
Στις 6 Αυγούστου 2025 δόθηκε και επίσημα το «πράσινο φως», με τις πρώτες προπαρασκευαστικές εργασίες να ξεκινούν στα τέλη του έτους και την ολοκλήρωση να τοποθετείται χρονικά στο 2032.
Το τεχνικό μέγεθος του έργου είναι εντυπωσιακό: με μήκος 3,3 χιλιομέτρων η νέα γέφυρα θα καταρρίψει παγκόσμια ρεκόρ σε μήκος ανοίγματος, πλάτος καταστρώματος και ύψος πυλώνων. Θα μπορεί να εξυπηρετεί έως και 6.000 οχήματα την ώρα, εξασφαλίζοντας μια αξιόπιστη και απρόσκοπτη σύνδεση, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών. Κάτι που σήμερα δεν μπορεί να προσφέρει η ακτοπλοϊκή γραμμή μεταξύ Villa San Giovanni και Μεσίνα.

Η υλοποίηση του έργου θα γίνει σε τρεις διακριτές φάσεις. Η αρχή γίνεται με την αναβάθμιση των υφιστάμενων οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών, ενώ ήδη έχουν δρομολογηθεί εργασίες αποναρκοθέτησης, αρχαιολογικής διερεύνησης και ενίσχυσης των τοπικών δικτύων.
Στο τελικό στάδιο, θα δημιουργηθούν 20 χιλιόμετρα νέων οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων και στις δύο πλευρές της γέφυρας. Το 56% των δρόμων και το 92% των γραμμών θα περνούν υπόγεια, μέσω σηράγγων. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή τριών υπόγειων σταθμών.
Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση εντάσσεται στο ευρωπαϊκό δίκτυο TEN-V, με στόχο την ενίσχυση της διασυνοριακής συνδεσιμότητας και την ταχύτερη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών μεταξύ Βόρειας και Νότιας Ευρώπης. Μέχρι τότε, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις θα συνεχίσουν να εξυπηρετούν τους μετακινούμενους, με κόστος που σήμερα κυμαίνεται μεταξύ 40 και 50 ευρώ για ένα απλό Ι.Χ. και ανάλογα με τον πάροχο.
Η χρήση της γέφυρας θα γίνεται με αυτόματο σύστημα διοδίων χωρίς στάσεις, είτε μέσω αναγνώρισης πινακίδων είτε με ηλεκτρονική συσκευή. Η βασική τιμή για τα Ι.Χ. υπολογίζεται κάτω από τα 10 ευρώ, με ειδικά πακέτα για τακτικούς χρήστες και εργαζόμενους.
Το συνολικό κόστος του έργου αγγίζει σήμερα τα 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ*, ποσό που θα καλυφθεί από κρατικά κεφάλαια και ιδιωτικές επενδύσεις, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεισφέρει 25 εκατομμύρια μέσω του προγράμματος Connecting Europe Facility.
Σημαντικό σκέλος του σχεδίου αποτελεί και η περιβαλλοντική παρακολούθηση, τόσο προληπτικά όσο και κατά τη διάρκεια και μετά την κατασκευή. Η ζώνη μελέτης καλύπτει περισσότερα από 1.600 τετραγωνικά χιλιόμετρα, περιλαμβάνοντας περιοχές Natura και προστατευόμενες ζώνες ορνιθοπανίδας, με ειδικά μέτρα για τον περιορισμό των επιπτώσεων.
Όσον αφορά τις απαλλοτριώσεις, η κατασκευάστρια εταιρεία δεσμεύεται να κινηθεί με βάση τη συναίνεση των ιδιοκτητών. Όπου αυτό δεν είναι εφικτό, προβλέπονται τυποποιημένες διαδικασίες και ανεξάρτητη αποτίμηση των αξιών.
Με την ολοκλήρωσή της, η γέφυρα της Μεσίνα θα αποτελέσει όχι μόνο ένα τεχνικό επίτευγμα αλλά και ένα σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη Ευρώπη – μια μόνιμη σύνδεση ανάμεσα σε δύο ιστορικά και γεωπολιτικά κρίσιμες περιοχές της Ιταλίας, που μέχρι σήμερα χωρίζονται μόνο από μερικά ναυτικά μίλια – και από ένα αιώνιο ερώτημα: γέφυρα ή πλοίο;
