Η άλλοτε αδιαμφισβήτητη κυρίαρχος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, Tesla, βιώνει μια πρωτοφανή εμπορική κατάρρευση.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), οι πωλήσεις της εταιρείας του Elon Musk κατρακύλησαν κατά 49% τον Απρίλιο, την ώρα που συνολικά οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ε.Ε., τη Βρετανία και τις χώρες της ΕΖΕΣ αυξήθηκαν κατά 27,8%, φτάνοντας τις 184.685 μονάδες και κατακτώντας νέο ρεκόρ 15,3% επί του συνόλου των ταξινομήσεων.
Η βουτιά αυτή δεν αποδίδεται σε κάμψη της αγοράς EV, αλλά στη ραγδαία απώλεια ελκυστικότητας της Tesla. Ο ανταγωνισμός εντείνεται, η κινεζική διείσδυση επιταχύνεται και οι συνεχείς παρεμβάσεις του Musk στην πολιτική σκηνή λειτουργούν αποτρεπτικά.
Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εγκαταλείπουν το brand, όπως ακριβώς κάνουν και οι Κινέζοι, επιλέγοντας τοπικά προϊόντα με μεγαλύτερη αξία και τεχνολογική φρεσκάδα.
Η Tesla επένδυσε σε μια ανανεωμένη έκδοση του Model Y για να ανακάμψει, αλλά οι πωλήσεις δεν ανέκαμψαν ούτε μετά την πλήρη επαναλειτουργία των εργοστασίων.
Οι διαδοχικές μειώσεις τιμών έχουν εξαντλήσει τα περιθώρια κέρδους, ενώ νέοι δασμοί και οι περικοπές φοροαπαλλαγών στις ΗΠΑ αναμένεται να επιβαρύνουν περαιτέρω την κερδοφορία.
Με παλαιωμένο στόλο και αμφιλεγόμενα νέα προϊόντα όπως το Cybertruck, η Tesla εναποθέτει τις ελπίδες της στο φιλόδοξο, αλλά αμφιλεγόμενο, project της αυτόνομης οδήγησης.
Όμως η εμπιστοσύνη του κοινού προς την εταιρεία έχει διαβρωθεί, μετά από χρόνια αμφισβητούμενων πρακτικών και ελλιπούς εποπτείας.
Η πτώση στην Ευρώπη ίσως είναι προμήνυμα για ένα ευρύτερο, υπαρξιακό πρόβλημα: η Tesla δεν θεωρείται πλέον ηγέτης, ούτε τεχνολογικά, ούτε εμπορικά.
Και χωρίς ουσιαστική ανανέωση προϊόντων ή αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, το μέλλον μοιάζει πιο αβέβαιο από ποτέ.
