Μια πρωτοφανής έκρηξη καταγράφει η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, με το 2024 να κλείνει με σχεδόν 31,5 εκατ. ταξινομήσεις.
Οι 12,9 εκατ. αφορούν εξηλεκτρισμένα μοντέλα – υβριδικά και ηλεκτρικά – καταγράφοντας άνοδο 35,5% σε σχέση με το 2023.
Η Κίνα πλέον αντιπροσωπεύει σχεδόν το 42% της παγκόσμιας αγοράς. Όμως, αυτή η επιτυχία συνοδεύεται από μια ανησυχητική σκιά: τεχνητή υπερδιόγκωση των πωλήσεων και υπερπαραγωγή που απειλούν την ευστάθεια του κλάδου.
Πίσω από τους εντυπωσιακούς αριθμούς, κρύβεται μια πρακτική που θυμίζει τις πιο αμφιλεγόμενες στιγμές της ευρωπαϊκής αγοράς: οι «αυτοταξινομήσεις».
Χιλιάδες οχήματα δηλώνονται ως πουλημένα για να πιαστούν οι στόχοι, αλλά στην πραγματικότητα μένουν στα χέρια των αντιπροσωπειών και επανακυκλοφορούν ως «μηδενικών χιλιομέτρων» με χαμηλότερη τιμή.
Η πρακτική αυτή ήδη έχει προκαλέσει την αντίδραση του υπουργείου Βιομηχανίας και της Ένωσης Κατασκευαστών (CAAM), με εκκλήσεις προς τις εταιρείες για αναθεώρηση στρατηγικής.
Στο στόχαστρο βρίσκονται βαριά ονόματα όπως οι BYD και Dongfeng, ενώ ο πρόεδρος της Great Wall Motors αποκάλυψε ότι πάνω από 4.000 αντιπροσωπείες εφαρμόζουν τέτοιες μεθόδους.
Η υπερπροσφορά οδηγεί σε ανελέητο πόλεμο τιμών. Η BYD έχει μειώσει τις τιμές σε πάνω από 20 μοντέλα, μειώνοντας σημαντικά τα περιθώρια κέρδους.
Όμως η ανισορροπία είναι βαθύτερη: από το 2023 ως το 2025 η παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί κατά 5 εκατ. μονάδες, ενώ η ζήτηση θα ανέβει μόλις κατά 3,7 εκατ.
Το αποτέλεσμα; Αποθέματα που συσσωρεύονται, οχήματα που πωλούνται κάτω από το κόστος και φθορά στην αξία των ίδιων των brands.
Οι κρατικές αρχές προς το παρόν δεν παρεμβαίνουν άμεσα, αλλά ο κίνδυνος για ένα «κραχ» στην αγορά είναι πια πολύ πιο κοντά απ’ όσο παραδέχονται οι αριθμοί.
