Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναθεωρεί την πορεία της προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, εγκαταλείποντας το σχέδιο για ολοκληρωτική απαγόρευση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035. Η αρχική πολιτική των μηδενικών εκπομπών αντικαθίσταται από μια πιο πραγματιστική προσέγγιση, που αναγνωρίζει τις τεχνολογικές και οικονομικές προκλήσεις της μετάβασης.
Σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις του Manfred Weber, προέδρου του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, η ΕΕ εγκαταλείπει την «τεχνολογική απαγόρευση» και εισάγει νέο στόχο: μείωση 90% στις μέσες εκπομπές CO₂ για τα νέα αυτοκίνητα από το 2035, αντί της πλήρους εξάλειψης. Η αλλαγή αυτή σηματοδοτεί διατήρηση των θερμικών κινητήρων – υπό προϋποθέσεις – και απορρίπτει το προηγούμενο σενάριο καθολικής απαγόρευσης τόσο το 2035 όσο και το 2040.
Η στροφή αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και τη διασφάλιση χιλιάδων θέσεων εργασίας. Χώρες όπως η Γερμανία και η Ιταλία, αλλά και ισχυροί κατασκευαστές, μεταξύ των οποίων Volkswagen, Renault, Mercedes και BMW, είχαν προειδοποιήσει ότι μια μονοδιάστατη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα δημιουργούσε κινδύνους τόσο για την παραγωγή όσο και για τους καταναλωτές.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, εξετάζεται παράταση της μεταβατικής περιόδου έως το 2040 για plug-in υβριδικά και extended-range μοντέλα, υπό την προϋπόθεση χρήσης βιώσιμων καυσίμων – όπως προηγμένα βιοκαύσιμα και e-fuels. Παρά τις υψηλές τιμές και τη μικρή διαθεσιμότητά τους, τα καύσιμα αυτά θεωρούνται κρίσιμο εργαλείο για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.
Το νέο κανονιστικό πλαίσιο, που αναμένεται σύντομα, θα επηρεάσει και τον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών των plug-in υβριδικών, αν και οι αλλαγές στα πρότυπα μέτρησης φαίνεται να μετατίθενται. Η υποχώρηση από τον αρχικό στόχο του 2035 αναδιαμορφώνει το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης, ανοίγοντας μια νέα περίοδο προσαρμογής με λιγότερη πίεση, αλλά με μεγαλύτερη αβεβαιότητα.
