Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει μια πρωτοποριακή πρόταση που ταξινομεί το carbon fiber ως επικίνδυνο υλικό, προκαλώντας ανησυχία στους κατασκευαστές αυτοκινήτων που βασίζονται σε αυτό για να μειώσουν το βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων και να αυξήσουν την αποδοτικότητά τους.
Σύμφωνα με προσχέδιο αναθεώρησης της Οδηγίας για Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής, το ανθρακονήμα θεωρείται επικίνδυνο λόγω των κινδύνων για την υγεία και το περιβάλλον κατά την απόρριψή του.
Όταν απορρίπτεται, τα δεσμευμένα με ρητίνη ινίδια του ανθρακονήματος μπορούν να αιωρηθούν στον αέρα, προκαλώντας προβλήματα τόσο στην υγεία όσο και στα μηχανήματα.
Αν και υλικά όπως ο μόλυβδος και ο υδράργυρος ρυθμίζονται εδώ και χρόνια, η πιθανή απαγόρευση του carbon fiber είναι άνευ προηγουμένου.
Εάν εγκριθεί, δεν θα τεθεί σε ισχύ πριν από το 2029, δίνοντας χρόνο προσαρμογής στους κατασκευαστές.
Οι επιπτώσεις, ωστόσο, είναι τεράστιες. Το ανθρακονήμα είναι βασικό υλικό για την αεροπορία αλλά και για premium κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η McLaren.
Η παγκόσμια αγορά του εκτιμήθηκε στα 5,48 δισ. δολάρια το 2024 και αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2035. Τα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 10–20% της αγοράς, με προοπτικές αύξησης.
Οι ιαπωνικές εταιρείες Toray, Teijin και Mitsubishi Chemical, που ελέγχουν το 54% της παγκόσμιας αγοράς, θα πληγούν σοβαρά, καθώς το 50% των αυτοκινητικών τους πωλήσεων προέρχεται από την Ευρώπη.
Παρότι η πρόταση δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί και θα αντιμετωπίσει αντιδράσεις, η αυτοκινητοβιομηχανία παρακολουθεί με αγωνία.
