Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα σύμπλεγμα πιέσεων που ανατρέπει βεβαιότητες και επενδυτικούς σχεδιασμούς. Η επιβράδυνση της αγοράς, οι εμπορικές εντάσεις και η καθυστέρηση στην απόδοση των τεχνολογικών επενδύσεων δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου καμία στρατηγική δεν θεωρείται ασφαλής.
Παρά τις μεγάλες επενδύσεις σε ηλεκτρικά και αυτόνομα αυτοκίνητα, τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα δεν έχουν ξεπεράσει ακόμη το 20% της αγοράς.
Οι κατασκευαστές αναγκάζονται έτσι να διατηρούν διπλή τεχνολογική γραμμή επενδύοντας ταυτόχρονα σε ηλεκτροκίνηση και θερμικούς κινητήρες. Ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Όλα Καλένιους, μίλησε για «τέλεια καταιγίδα» ρυθμιστικής πίεσης και αβέβαιων συνθηκών που οδηγούν σε δύσκολες αποφάσεις, ενόψει και των ευρωπαϊκών σχεδιασμών για πώληση μόνο μηδενικών ρύπων από το 2035.
Η Ευρώπη παραμένει η περιοχή με τα πιο σκληρά διλήμματα. Η συζήτηση για πιθανή αναδίπλωση του στόχου του 2035 εντείνει την αβεβαιότητα, ενώ η αγορά εξακολουθεί να κινείται κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Ο επικεφαλής της Opel, Φλοριάν Χύτελ, σημείωσε ότι η ευρωπαϊκή αγορά είναι η μόνη που δεν έχει ανακάμψει, με ετήσιες πωλήσεις περίπου 11 εκατομμυρίων οχημάτων έναντι 15 εκατομμυρίων έως το 2019. Η κατάρρευση του τμήματος των μικρών αυτοκινήτων, που επιβαρύνεται από αυξημένο ρυθμιστικό κόστος, αποτελεί βασικό λόγο της πτώσης.
Στην Κίνα, η άλλοτε χρυσοφόρα αγορά για τις γερμανικές premium μάρκες, ο ανταγωνισμός έχει εκτοξευθεί, με πάνω από 100 εταιρείες να διεκδικούν μερίδιο. Παρά τις αναταράξεις, Mercedes και BMW υπογραμμίζουν ότι η χώρα παραμένει κρίσιμη για τη μελλοντική τους στρατηγική.
Στις ΗΠΑ, οι δασμοί αυξάνουν τα κόστη και ανοίγουν εκ νέου τη συζήτηση για τοπική παραγωγή, χωρίς όμως άμεσες αποφάσεις.
Το συμπέρασμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, όπως τονίζεται πλέον ανοιχτά από κορυφαία στελέχη, είναι σαφές: οι απώλειες ζήτησης της πανδημίας δεν πρόκειται να επιστρέψουν. Ο κλάδος οφείλει να προσαρμοστεί σε μια νέα κανονικότητα, λιγότερο προβλέψιμη αλλά εξίσου απαιτητική.
