Αμέτρητα τροχαία ατυχήματα με ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν φέρει στο φως ένα σοβαρό, εντούτοις συχνά υποτιμημένο πρόβλημα: οι χωνευτές ηλεκτρικές χειρολαβές που δεν ανοίγουν όταν η ηλεκτρική ενέργεια διακόπτεται, είτε λόγω σύγκρουσης, φωτιάς ή απλής βλάβης.
Η περίπτωση ξεκινά με ένα Tesla Model Y που τυλίχθηκε στις φλόγες: παρά την ακεραιότητα της λαβής της πόρτας, το αυτοκίνητο δεν μπορούσε να ξεκλειδώσει λόγω διακοπής του ηλεκτρικού συστήματος και οι επιβάτες παρέμειναν παγιδευμένοι αν και σωματικά άθικτοι.
Δεν είναι μόνο η Tesla. Πολλές μάρκες που υιοθετούν τα πολυτελή “flush handles” -από Ford Mustang Mach-E έως Nissan Leaf και Kia EV6- αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα όταν η ενέργεια πέφτει.
Υπάρχουν καταγεγραμμένα περιστατικά όπου επιβάτες έμειναν εγκλωβισμένοι, όπως σε Rivian, σε Mach-E ή σε άλλες μάρκες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: μια γυναίκα εγκλωβίστηκε εντός Rivian R1S για 45 λεπτά ενώ έμπαινε καπνός στην καμπίνα
Μια λύση που επαναλαμβάνεται στα περιστατικά είναι η χειροκίνητη απελευθέρωση της πόρτας που όμως συχνά είτε δεν είναι γνωστή είτε δεν είναι εύκολα προσβάσιμη.
Με την κρίση αυτή να οξύνεται, η Κίνα εξετάζει νομοθετικές ρυθμίσεις που θα απαιτούν εμφάνιση χειροκίνητων λαβών ή τουλάχιστον μέρος του μηχανισμού να είναι προσβάσιμο όταν η ηλεκτρική λειτουργία αποτύχει.
Το μήνυμα είναι σαφές: ο σχεδιασμός που φαίνεται κομψός και μοντέρνος δεν πρέπει να θυσιάζει την ασφάλεια. Οι οδηγοί και ιδιοκτήτες EV θα πρέπει να ενημερωθούν για το πού βρίσκεται ο μηχανισμός χειροκίνητης απελευθέρωσης της πόρτας στο όχημά τους και πώς να τον χρησιμοποιούν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Μια απλή γνώση μπορεί να σώσει ζωές.
