Το Autodromo Enzo e Dino Ferrari της Imola είναι μια από τις πιο εμβληματικές και τεχνικές πίστες στο καλεντάρι της Formula 1. Βρίσκεται στην καρδιά της Motor Valley της Ιταλίας, έχει μήκος 4.909 μέτρα, με 19 στροφές – δέκα αριστερές και εννέα δεξιές – και έχει φορά αντίθετη από αυτή των δεικτών του ρολογιού, γεγονός που την κατατάσσει στη μειοψηφία των αγωνιστικών πιστών παγκοσμίως. Είναι παλαιάς σχολής, αρκετά στενή, με ψηλά και επιθετικά κερμπ, καθώς και αρκετές φυσικές αλλαγές υψομέτρου. Υπάρχουν συνεχείς στροφές, σημεία έντονου φρεναρίσματος αλλά και ορισμένα τμήματα με ροή.
Μετά την εκκίνηση, έρχεται η στροφή Tamburello, ένα από τα πιο γρήγορα μέρη της πίστας, ακολουθούμενη από το σικέιν Villeneuve και τη στροφή Tosa, όπου ο οδηγός θέλει να έχει καλή πρόσφυση στην έξοδο. Το τμήμα Acque Minerali είναι ένα από τα πιο τεχνικά και θεαματικά, ενώ το σικέιν Alta και η διπλή αριστερή Rivazza ολοκληρώνουν μια χάραξη που ανταμείβει την ακρίβεια, τη σταθερότητα και τη συνολική ισορροπία του μονοθεσίου.
Η διαχείριση των ελαστικών επηρεάζεται από τα πολλά σημεία επιτάχυνσης και πέδησης, με τα ελαστικά να υπόκεινται σε χαμηλό φορτίο και περιορισμένη φθορά. Ωστόσο, τα ψηλά κερμπ μπορούν να αυξήσουν τη μηχανική καταπόνηση, ειδικά στην ανάρτηση και στα ελαστικά. Λόγω των περιορισμένων ευκαιριών προσπέρασης, οι κατατακτήριες δοκιμές παίζουν σημαντικό ρόλο, όπως και η εύρεση της σωστής αγωνιστικής στρατηγικής.
Η γωνιά των στατιστικών
Η Ίμολα φιλοξένησε για πρώτη φορά αγώνα Formula 1 το 1980, τη μόνη φορά που το Ιταλικό Grand Prix δεν διεξήχθη στη Μόντσα. Από την επόμενη χρονιά έως το 2006, ήταν η έδρα του Grand Prix Aγ. Μαρίνου. Επέστρεψε στο καλεντάρι το 2020, ως το Grand Prix της Εμίλια Ρομάνα. Το 2023, ο αγώνας έπρεπε να ακυρωθεί λόγω σοβαρών πλημμυρών στην περιοχή. Τότε προστέθηκε και το λογότυπο “Made in Italy” στο όνομά του.
Ο Μίκαελ Σουμάχερ είναι ο βασιλιάς της Ίμολα, έχοντας κερδίσει εκεί επτά φορές. Στη δεύτερη θέση της λίστας των νικητών με τρεις νίκες ο καθένας, ισοβαθμούν δύο οδηγοί που ήταν πάντα μεγάλοι αντίπαλοι, συγκεκριμένα οι Αλέν Προστ και Άιρτον Σένα. Τρεις νίκες έχει πλέον και ο παγκόσμιος πρωταθλητής Μαξ Φερστάπεν, ο οποίος έχει κερδίσει τις τρεις τελευταίες φορές. Όσον αφορά στις pole position, ο Σένα έχει 8, ακολουθούμενος από τον Σουμάχερ με πέντε και τον Αρνού με τρεις. Με 12 τερματισμούς στο βάθρο, ο Σουμάχερ βρίσκεται στην κορυφή αυτής της λίστας. Ο Προστ έχει 6 παρουσίες στο βάθρο και ακολουθούν οι Σένα και Μπέργκερ στην τρίτη θέση, με πέντε παρουσίες ο καθένας.
Όσον αφορά στις ομάδες, η Ferrari και η Williams έχουν τις περισσότερες νίκες εδώ με 8, μπροστά από τη McLaren με 6, η οποία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό pole positions (8), μπροστά από τη Ferrari (6) και τη Williams (4). Οι ίδιες ομάδες έχουν και τα περισσότερα βάθρα με την εξής σειρά: Ferrari με 25, McLaren με 22 και Williams με 15.
Το 2024
Πέρυσι, η στρατηγική ενός pit stop αποδείχθηκε η πιο ανταγωνιστική. Οι περισσότεροι οδηγοί (15) εκκίνησαν τον αγώνα με τη μέση (C4) γόμα, τρεις εκκίνησαν με τη σκληρή (C3) και δύο με τη μαλακή (C5). Οι σκληρότερες γόμες λειτούργησαν καλύτερα, προσφέροντας πολύ σταθερή απόδοση, με περιορισμένη φθορά, παρά τις θερμοκρασίες πίστας πάνω από 50 °C. Όσοι ξεκίνησαν με τη μαλακή αναγκάστηκαν να κάνουν δύο pit stop. Είναι ενδιαφέρον να δούμε αν η επιλογή πιο μαλακών γομών σε σύγκριση με πέρυσι θα έχει κάποια επίδραση. Υπάρχει μόνο μία ζώνη DRS και οι ευκαιρίες προσπεράσματος είναι περιορισμένες στα άλλα σημεία. Την ίδια στιγμή χρονικά, η είσοδος – έξοδος από τα pit είναι η μεγαλύτερη στο καλεντάρι. Όλοι αυτοί οι παράγοντες συντελούν προς την επιλογή της μιας αλλαγής σε αυτή την πίστα.
Το φετινό Γκραν Πρι
Το πρώτο μέρος του πρωταθλήματος έχει πλέον τελειώσει καθώς ξεκινά η Ευρωπαϊκή περίοδος –εκτός από μια σύντομη παρένθεση στον Καναδά στα μέσα Ιουνίου – που θα συνεχιστεί ως το Ιταλικό Grand Prix στις 7 Σεπτεμβρίου. Το Grand Prix Emilia-Romagna e del Made in Italy διεξάγεται στην πίστα της Ίμολα, η οποία πήρε το όνομά της στη μνήμη του Enzo Ferrari και του γιου του Dino.
Αυτό το τμήμα της σεζόν, περιλαμβάνει την πλειοψηφία των αγώνων που θεωρούνται κλασικοί. Όπως αγώνες στην Ιταλία, η οποία έχει φιλοξενήσει τους περισσότερους γύρους του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος από οποιαδήποτε άλλη χώρα: 107 εκ των οποίων 74 έχουν διεξαχθεί στη Mόντσα 31 στην Ίμολα, ενώ Μουτζέλο και Πεσκάρα έχουν φιλοξενήσει από έναν.
Η καινούργια γόμα C6 θα κάνει το αγωνιστικό της ντεμπούτο στην Ίμολα, καθώς η Pirelli επέλεξε την πιο μαλακή τριάδα γομών από τη γκάμα του 2025 για αυτό το Σαββατοκύριακο, με την C4 ως σκληρή, την C5 ως μέση και την C6 ως μαλακή γόμα. Θα είναι η πρώτη φορά που οι οδηγοί θα χρησιμοποιήσουν την C6 στα φετινά μονοθέσια, καθώς κανένας τους δεν τη χρησιμοποίησε στις δοκιμές του Μπαχρέιν. Κατασκευασμένη για χρήση σε πίστες που καταπονούν λιγότερο τα ελαστικά, η C6 θα μπορούσε να προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη πρόσφυση σε έναν γρήγορο γύρο, ειδικά καθώς η επιφάνεια της Ίμολα είναι λιγότερο τραχιά από τον μέσο όρο. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τη χρήση της σε ένα μέρος αγώνα, αλλά τα δεδομένα που θα συλλεχθούν στην Ίμολα και στη συνέχεια στο Μονακό και στο Μόντρεαλ, θα επιτρέψουν στους μηχανικούς της Pirelli να την αξιολογήσουν για άλλα Γκραν Πρι στο δεύτερο μέρος της σεζόν.
