Μια νέα ρυθμιστική παρέμβαση της Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να επιβαρύνει περαιτέρω το κόστος των καινούριων αυτοκινήτων, αυτή τη φορά όχι λόγω ρύπων ή τεχνολογίας, αλλά εξαιτίας της υποχρεωτικής χρήσης ανακυκλωμένου πλαστικού στην κατασκευή τους.
Σύμφωνα με τη συμφωνία στην οποία κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα παράγονται σε δέκα χρόνια από σήμερα θα πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον 25% ανακυκλωμένο πλαστικό. Προβλέπεται μάλιστα και ενδιάμεσος στόχος, καθώς σε έξι χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό θα πρέπει να φτάνει το 15%.
Η απόφαση εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας και, για πρώτη φορά, καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου: από τον σχεδιασμό και την παραγωγή, έως την απόσυρση και την ανακύκλωσή του.
Όπως δήλωσε η Jessika Rosswall, στόχος είναι η ανάκτηση πολύτιμων υλικών και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μέσω της καλύτερης αξιοποίησης των πόρων.
Κάθε χρόνο, περισσότερα από 6 εκατομμύρια αυτοκίνητα αποσύρονται εντός Ε.Ε., γεγονός που καθιστά αναγκαία την επαναχρησιμοποίηση υλικών όπως το πλαστικό, ο χάλυβας και το αλουμίνιο.
Ωστόσο, το ανακυκλωμένο πλαστικό παραμένει ακριβότερο από το παρθένο, λόγω της διαδικασίας συλλογής, διαλογής και επεξεργασίας του, που απαιτεί περισσότερη ενέργεια και υποδομές.
Παρά τις περιβαλλοντικές επιδιώξεις, το αυξημένο κόστος παραγωγής θεωρείται βέβαιο ότι θα μετακυλιστεί στον τελικό καταναλωτή.
Σε μια αγορά όπου τα καινούρια αυτοκίνητα γίνονται ήδη λιγότερο προσιτά, η νέα αυτή υποχρέωση αναμένεται να προσθέσει ακόμη έναν παράγοντα ανόδου στις τιμές.
