Οι πρόσφατες αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παράταση ζωής των κινητήρων εσωτερικής καύσης παρουσιάζονται ως νίκη των παραδοσιακών κατασκευαστών, αλλά στην πράξη ενισχύουν τη θέση των Κινέζων κατασκευαστών που ήδη κυριαρχούν σε όλες τις τεχνολογίες κίνησης.
Η Ε.Ε. ανακοίνωσε ότι δεν θα εφαρμόσει άμεσα την πλήρη απαγόρευση των θερμικών κινητήρων μέχρι το 2035.
Με πίεση κυρίως της Γερμανίας, άνοιξε «παραθυράκια» για χρήση συνθετικών καυσίμων και δεν καθόρισε σαφές χρονοδιάγραμμα απόσυρσης των θερμικών μοντέλων.
Αυτό που φαινομενικά θεωρείται πολιτική νίκη για το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο, στην πραγματικότητα ενισχύει τον ανταγωνισμό από την Κίνα. Μάρκες όπως η Polestar, που έχουν επενδύσει αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, βλέπουν αυτή τη μεταστροφή ως απειλή για τη στρατηγική τους.
Αντίθετα, η BYD, η Geely, η Omoda & Jaecoo και άλλες κινεζικές εταιρείες δείχνουν ευελιξία, προσφέροντας ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά αλλά και θερμικά οχήματα, εκμεταλλευόμενες την αβεβαιότητα της ευρωπαϊκής αγοράς.
Σύμφωνα με στοιχεία εξαγωγών, μόλις το 40% των κινεζικών αυτοκινήτων που πωλούνται στο εξωτερικό είναι ηλεκτρικά, ενώ το υπόλοιπο 60% είναι θερμικά ή υβριδικά.
Η ποικιλία αυτή επιτρέπει στις κινεζικές μάρκες να διεισδύουν σε όλες τις αγορές, σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές που παραμένουν δεσμευμένες από πολιτικές πιέσεις και υψηλό κόστος ανάπτυξης.
Το κόστος των EV παραμένει υψηλό, η φόρτιση ανεπαρκής και η αυτονομία περιορισμένη. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία παλεύει να στηρίξει το ηλεκτρικό μέλλον χωρίς να εγκαταλείψει τα θερμικά κέρδη, ενώ οι Κινέζοι απλώς καλύπτουν τη ζήτηση σε όλες τις τεχνολογίες.
Το αποτέλεσμα είναι ότι η Κίνα κερδίζει έδαφος, οι ευρωπαίοι καταναλωτές μένουν περιορισμένοι σε ακριβές επιλογές και το ηλεκτρικό μέλλον φαίνεται ακόμη αβέβαιο.
