Νέα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα εκπέμπουν έως και πέντε φορές περισσότερους ρύπους CO₂ απ’ ό,τι αναφέρεται επίσημα, καθώς στην καθημερινή χρήση λειτουργούν κυρίως με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τα plug-in υβριδικά, που συνδυάζουν ηλεκτροκίνηση και θερμικό κινητήρα, παρουσιάζονται από τους κατασκευαστές ως «καθαρά» ή φιλικά προς το περιβάλλον.
Ωστόσο, η ευρωπαϊκή οργάνωση Transport & Environment (T&E) επισημαίνει ότι οι πραγματικές εκπομπές φτάνουν κατά μέσο όρο τα 139 γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο, ποσότητα αντίστοιχη με ενός συμβατικού βενζινοκίνητου οχήματος.
Ο επίσημος αριθμός, που χρησιμοποιείται για ταξινομήσεις και συμμόρφωση με τα όρια εκπομπών, είναι μόλις 28 γραμμάρια.
Τα δεδομένα προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος και βασίζονται σε μετρήσεις 127.000 plug-in υβριδικών που ταξινομήθηκαν το 2023. Οι μετρήσεις έγιναν με onboard εξοπλισμό παρακολούθησης της κατανάλωσης, αποκαλύπτοντας πώς χρησιμοποιούν πραγματικά οι οδηγοί αυτά τα οχήματα: κυρίως με καύσιμο και όχι με ηλεκτρική ενέργεια.
Η απόκλιση οφείλεται στο πρότυπο WLTP, το οποίο θεωρεί ότι τα plug-in υβριδικά κινούνται κατά κύριο λόγο ηλεκτρικά, ενώ η πρακτική δείχνει το αντίθετο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να επανεξετάσει τα κριτήρια υπολογισμού για τις περιόδους 2025/26 και 2027/28, με στόχο τη μείωση του χάσματος, που σύμφωνα με την T&E θα παραμένει περίπου 18%.
Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιδρά, με τους επικεφαλής της ACEA και CLEPA, συμπεριλαμβανομένου του Ola Källenius της Mercedes, να ζητούν χαλάρωση των νέων απαιτήσεων, υποστηρίζοντας ότι αυστηρότεροι κανόνες θα αδικούν ευρωπαϊκούς κατασκευαστές και θα δυσκολέψουν την επίτευξη των στόχων εκπομπών του 2030 και 2035.
Παρά τις βιομηχανικές αντιρρήσεις, τα στοιχεία ενισχύουν την ανάγκη επανεξέτασης της περιβαλλοντικής αξιολόγησης των plug-in υβριδικών, καθώς η πραγματική τους επίπτωση στο περιβάλλον είναι σημαντικά μεγαλύτερη από ό,τι υποδηλώνουν οι επίσημοι αριθμοί.
