Σύνδεση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΨΗΦΙΑΚA ΤΑΜΠΛΟ: ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ

Τα ψηφιακά ταμπλό ή ακριβέστερα οι ψηφιακές ενδείξεις στα όργανα των αυτοκινήτων χρόνο με το χρόνο γίνοται όλο και πιο δημοφιλείς. Και πιο εντυπωσιακές, καθώς πλέον υπεισέρχεται έντονο το στοιχείο της προσωποποίησης, επιλογή που βέβαια δεν υπήρχε καν στο πρόσφατο παρελθόν. Πόσο μάλλον στο απότερο, μιας και τα ψηφιακά όργανα δεν είναι και τόσο καινούργια υπόθεση, καθώς η πρώτη τους εφαρμογή χρονολογείται από το 1976 στην Aston Martin Lagonda. Δύο χρόνια αργότερα εμφανίζεται η Cadillac Seville με ηλεκτρονικό trip computer ενώ οι ψηφιακές ενδείξεις αρχίζουν να χρησιμοποιούνται κατ΄αρχήν από τις αμερικάνικες εταιρίες (Lincoln, Chrysler κ.λπ.) και στη συνέχεια από τις ιταλικές και τις ιαπωνικές.

To πρώτο ευρωπαϊκό μοντέλο με ψηφιακό πίνακα ήταν το Renault 11 (1983), ενώ αν είσαστε εκεί γύρω στα 40 θα θυμόσαστε αρκετά έντονα το ψηφιακό ταμπλό των Fiat Tipo (1988) και Lancia Dedra (1989) ή αυτό του σαφώς μικρότερου Renault Twingo (1993). Γεγονός είναι όμως πως τα ηλεκτρονικά ταχύμετρα δεν μπόρεσαν να καθιερωθούν. Οι λόγοι πρέπει κατ’ αρχήν να αναζητηθούν στις δυσδιάκριτες ενδείξεις τους στο δυνατό φως της μέρας, ενώ η συνεχής μεταβολή τους δημιουργούσε μια περίεργη αίσθηση συγκριτικά με την προοδευτική κίνηση της βελόνας. Επιπρόσθετα η σχετική υστέρηση των πρώτων συστημάτων αλλά και οι δυσλειτουργίες που παρουσίαζαν περιόρισαν σταδιακά τις ψηφιακές ενδείξεις σε δευτερεύοντα πεδία, όπως ο υπολογιστής ταξιδίου, το ρολόι, η θερμοκρασία…).

Από την άλλη όμως τα ψηφιακά κοντέρ ταίριαξαν ιδιαίτερα καλά με τα πρώτα υβριδικά (Honda Insight, Toyota Prius), ενώ σε κάποιες περιπτώσεις εφαρμόστηκαν έξυπνα τρικ, όπως στον πίνακα οργάνων του Toyota Yaris, που δημιουργούσαν μια ψευδαίσθηση βάθους πεδίου.

Κάπου εδώ τελειώνει η αρχική μορφή των ηλεκτρονικών ενδείξεων, ενώ η επόμενη μέρα για τους ειδικούς είναι τα πλήρως ψηφιακά πάνελ, που βασίζονται σε μια οθόνη υγρών κρυστάλλων. Το πλεονέκτημά τους είναι η εμφάνιση πολλαπλών ενδείξεων, που επιλέγονται από τον οδηγό. Η τρέχουσα Mercedes S-Class διαθέτει πίνακα οργάνων ανάλογης τεχνολογίας (η επόμενη γενιά που θα εμφανιστεί του χρόνου θα έχει οθόνη διεπιφάνειας), ενώ το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν αυτό του Lexus LFA. Φυσικά, ηλεκτροκίνητα παραγωγής όπως τα Opel Ampera και Nissan Leaf δεν θα μπορούσαν παρά να εξοπλίζονται με οθόνες LCD-TFT.

Το νέο Volvo V40 που είναι από τα πιο προσιτά μοντέλα που μπορεί να αποκτήσει κανείς με πίνακα οργάνων τεχνολογίας TFT (Thin Film Transistor) διαθέτει τρία διαφορετικά interface με υψηλής ανάλυσης γραφικά ενθουσιάζοντας τους φανατικούς των gadget. Πρόσφατα παρουσιάστηκε και η νέα γενιά της σειράς 7 της BMW, που διαθέτει αντίστοιχης φιλοσοφίας πίνακα οργάνων, ενώ γενικότερα το επόμενο διάστημα θα δούμε διάφορα μοντέλα να εξοπλίζονται με πίνακες οργάνων που θα χαρακτηρίζονται έξυπνοι και θα κάνουν τη ζωή του οδηγού πιο εύκολη. Ή μήπως όχι; 

Γιάννης Σκουφής

{gallery}photos/35/NEWS/DIGITAL-CLUSTER{/gallery}


Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

F1, Δοκιμές Μπαχρέιν: Η Red Bull παραχώρησε την πρώτη θέση στη Ferrari

F1

H Mercedes αναθεωρεί τους στόχους για τα ηλεκτρικά

Mercedes-Benz

To Tesla Cybertruck γίνεται και… αμφίβιο! (Video)

Featured

Renault 5 E-Tech: Ρετρό εμφάνιση με ηλεκτρικό υπόβαθρο

Featured